Agent nieruchomości Kraków – jego rola przy dopełnianiu formalności związanych z najmem
Nie każdy z nas ma świadomość jak istotny jest protokół zdawczo-odbiorczy nieruchomości oraz jakie informacje powinny być w nim zawarte. Zastanawiamy się nad tym dopiero w chwili gdy pojawiają się problemy przy odbiorze wynajmowanej nieruchomości od najemcy.
Nasz agent nieruchomości Kraków, który pomaga nam przeprowadzić transakcję powinien przygotować również taki protokół, który to jest integralną częścią umowy najmu nieruchomości. Agent nieruchomości wie jakie informacje powinny być w nim zawarte, ale również możemy zaproponować dodatkowe punkty, które chcielibyśmy aby były do niego dopisane.
Im dokładniejszy protokół zdawczo-odbiorczy tym mniejsze szanse na niepotrzebne nieporozumienia! Oczywiście nie można też popadać w skrajności…
Co to jest ten protokół zdawczo-odbiorczy?
W protokole zdawczo-odbiorczym zawarte są informacje na temat wyposażenia nieruchomości oraz jej stanu. Ponadto w tym miejscu opisujemy ewentualne usterki, spisujemy stany liczników czy też ilość przekazywanych kluczy. Analogicznie w chwili kiedy to najemca zwraca nam nieruchomość powinien być podpisany kolejny protokół zdawczo-odbiorczy opisujący te same rzeczy tyle, że w chwili gdy najemca opuszcza nieruchomość.
Jest do doskonała forma zabezpieczenia zarówno wynajmującego jak i najemcy przy ewentualnymi roszczeniami pomiędzy stronami.
Ustawa o ochronie praw lokatorów (art. 6a) mówi nam jasno, że „przed wydaniem lokalu najemcy strony sporządzają protokół, w którym określają stan techniczny i stopień zużycia znajdujących się w nim instalacji i urządzeń. Protokół stanowi podstawę rozliczeń przy zwrocie lokalu.”
Biuro nieruchomości Kraków, które nas obsługuje przygotuje tylko jeden protokół, także kolejny musimy zrobić sami na bazie wzoru, który już mamy.
Jakie informacje powinien zawierać protokół zdawczo-odbiorczy?
- datę oraz miejscowość jego podpisania,
- dane wynajmującego oraz najemcy,
- na jakiej podstawie jest wydana nieruchomość (trzeba powołać rodzaj umowy oraz datę jej podpisania),
- wyszczególniamy pomieszczenia i opisujemy ich szczegółowe wyposażenie,
- podajmy stany liczników (numer licznika oraz jego stan),
- rozpisujemy ilość i rodzaje kluczy/pilotów, które przekazujemy najemcy,
- jeśli w mieszkaniu są jakieś usterki czy też zabrudzenia ścian opisujemy to szczegółowo np. pęknięta płytka w łazience czy wyszczerbiony prawy kant w szafce pod umywalką w łazience,
- jeśli wykonujemy dokumentację fotograficzną mieszkania powinien znaleźć się taki punkt w protokole,
- należy napisać w ilu jednobrzmiących egzemplarzach protokół zdawczo-odbiorczy został sporządzony,
- określić w czyje posiadanie z jakim dniem przechodzi nieruchomość,
- na samym końcu powinny być czytelne podpisy każdej ze stron.
Co powinna przedstawiać dokumentacja fotograficzna nieruchomości?
Dokumentacja fotograficzna powinna zostać sporządzona w każdym z pomieszczeń tak, aby widoczne było ono z każdej strony. Wtedy też mamy uchwycone umeblowanie i wyposażenie każdego pomieszczenia.
Jeśli opisujemy w protokole jakieś usterki to każda z nich powinna zostać dokładnie sfotografowana np. pęknięta płytka w łazience.
Po sporządzeniu takiej dokumentacji musi ona zostać wysłana na konto mailowe drugiej strony bądź też zdjęcia powinny zostać wydrukowana a każde z nich zaparafowane przez strony.
Jak widać dobrze sporządzony protokół zdawczo-odbiorczy nieruchomości ma na celu zabezpieczenie finansowe każdej ze stron, a w końcu o to w tym chodzi.